
 

ISSN-e 2357-3945|

China in the print media of 
Venezuela

Vladimir Rouvinski

December 2015Issue 13



SERIE DOCUMENTOS DE TRABAJO DEL CIES

ISSN-e 2357-3945
Issue 13 | December 2015

Rector: Francisco Piedrahita Plata
General Secretary: María Cristina Navia Klemperer
Academic Director: José Hernando Bahamón Lozano
Dean of the School of Law and Social Sciences:Adolfo Jerónimo Botero Marino
Director of the Interdisciplinary Research Center CIES: Vladimir Rouvinski

Icesi University
Interdisciplinary Research Center (CIES)
School of Law and Social Sciences
Calle 18 No. 122-135 Pance, Cali - Colombia 
Telephone: +57 (2) 555 2334 
Fax: +57 (2) 555 1441
cies@icesi.edu.co
www.icesi.edu.co/cies

Editorial Board
Mario Alberto Cajas Sarria
Inge Helena Valencia
Juan José Fernández Dusso
Margarita Leonor Cuéllar Barona
Adolfo Jerónimo Botero Marino

Jorge Ordóñez Valverde
Yecid Echeverry Enciso
Natalia Rodríguez Uribe
Vladimir Rouvinski

Publisher
Interdisciplinary Research Center CIES

Editorial coordination
Adolfo A. Abadía | aaabadia@icesi.edu.co 

Editorial Design and Cover Design
Johanna Trochez
LaDeLasVioletas | ladelasvioletas@gmail.com

The Interdisciplinary Research Center (CIES) is not responsible for the ideas expressed in his 
name, the published ideas, the theoretical models exposed or the names mentioned 
by the author(s) of the articles. The content is solely the responsibility of the author(s) 
and do not reflect the views and policies of the Icesi University, the Interdisciplinary 
Research Center, the School of Law and Social Sciences, or the editors of the SERIE 
DOCUMENTOS DE TRABAJO DEL CIES.



DOCUMENTOS DE
TRABAJO DEL CIES

The series of DOCUMENTOS 
DE TRABAJO DEL CIES 

are work in progress or 
reports that documents the 
activity performed by the 

researchers associated to the 
Interdisciplinary Research 

Center CIES with the 
purpose of consolidating an 

interdisciplinary research work 
on legal, social and humanistic 

issues to contribute to the 
understanding and the solution 

of problems of regional and 
national interest being carried 
out at the university, through 

a simple and accessible 
language.

Content

Introduction� 4

The representations of China in Print Media of Chavez Venezuela� 6
Venezuelan Print Media: A Brief Overview� 6

China’s Coverage in El Universal in 2010� 7
“Sharing the revolutionary spirit”: China’s representations at the 
Diario Vea in 2010� 9

Concluding Remarks� 11

December 2015
Issue 13



DOCUMENTOS  DE  
 TRABAJO DEL CIES 4

China in the print media of Venezuela

Vladimir Rouvinski

New time of the great China has arrived: 
of no more an emergent but an established 

power that is returning [to the world scene] 
after a tragic period of interventions, wars, 

and communism.

José Luis Cordeiro, “China: el 
futuro se acerca”, El Universal 

(Caracas), 15 November 2010

Introduction

Lately, we have witnessed a rapid increase in interest among researchers in 
and outside Latin America of looking into the growing incidence of China 
in this part of the world. However, many of the recent research initiatives 

have been focused on responding to questions like: What is China looking for in Latin 
America? What are the short-, medium-, and long-term strategies of China in the region? And 
others formulated in similar ways. There have been fewer attempts to look at the 
other end of this link, namely: How does Latin America perceive China’s advance into its 
territory? This working paper reflects on preliminary results of a wider research 
project that narrows this gap by examining the representations of China in 
parts of Latin America; more specifically, the Andean region in countries such 
as Colombia, Venezuela, and Ecuador, through an analysis of its print media.1

It is not to say that China’s growth and its political, economic, and cultural 
incidence in Latin America is new for Andean journalists. For instance, already in 
1997, following the signing of an agreement on economic cooperation between 
Colombia and China, one of the leading Colombian newspapers El Tiempo was 
underlining the importance of relations between Colombia and China: 

“The signing of an agreement on [economic cooperation] between China 
and Colombia strengthens relations that will have indisputable importance 

1	  Usually, Colombia, Venezuela, Ecuador, Peru, and Bolivia are considered as Andean 
countries. 

Vladimir Rouvinski 
Associate Professor 
and Director of the 

Interdisciplinary Research 
Center (CIES) at Icesi 

University.

Email: 
vrouvinski@icesi.edu.co



DOCUMENTOS DE
TRABAJO DEL CIES5

in the near future… When socialism fell, the Berlin Wall disappeared and 
the People’s Republic of China adjusted its socialist ideas with a good deal 
of democratic improvements, it is not difficult to predict which country is 
going to be the second most powerful nation, in a short time, and which 
would have a notable influence with regard to the rest of nations”.2 

Indeed, today, more than a decade after the above observation was made, 
few Colombians, Venezuelans or Ecuadorians have doubts that China is a 
newly emerged powerful actor on a global scale. The continuing growth of 
publications in the Andean print media on China-related issues must surprise 
no one. At the same time, it is important to notice that the growth consists 
not only in terms of quantity, but also in the quality, reflected in the changing 
character of these publications: for example, while the number mentions 
for China in El Tiempo during the last ten years have doubled, the number of 
editorials and opinion columns dedicated to China have increased, during the 
same period, by three times.3 There is a similar tendency in the case of other 
major print media in other Andean countries. 

The growth of the number of editorials and opinion columns on China-
related issues can be explained by the increase in interest of Andean intellectuals, 
business, and political elites –the major consumers of today’s print media in 
this part of the world– of better understanding this new phenomenon called 
“China” and of expressing their point of view with regard to a greater perception 
of China’s incidence in this part of the world. From this perspective, a careful 
examination of China’s representations in Andean print media is pivotal for 
any researcher who is interested in investigating Latin American perspectives 
on today’s China. This is also true because, in Latin America, and especially 
in the Andean area, there are only few other tools available for reaching the 
above objective: the surveys of public opinion with regard to foreign policy 
are rare and those that are carried out have certain limitations.4 Besides, despite 
the spread of Internet-based media and news sources, print media maintains 
its role of an important public opinion builder in the foreign-policy realm in 
most Latin American countries. Also, there is evidence that China has become 
very much interested in increasing its coverage in Latin America’s mass media 
outlets, including print media.5 

Amongst the key research questions for this paper, the following seem to be 
the most important ones:

2	  “China y Colombia”, El Tiempo, 16 May 1997. Here and elsewhere translations from 
Spanish originals to English are made by the author.
3	  Proper calculations using data provided by El Tiempo web site (www.eltiempo.com.co) 
4	  An introduction to one of the recent surveys on public opinion and foreign policy 
in Latin America acknowledges this problem (Botero, Felipe, and Arlene Tickner (2009), 
Colombia y el Mundo, 2008: Opinión Pública y Política Internacional. Bogotá: Universidad de los Andes. 
See also related publications at Foreign Affairs Latinoamérica 2009(3) for the other Latin 
American countries. 
5	  See Douglas, Farah and Andy Mosher (2010), Winds From the East: How the People’s Republic 
of China Seeks to Influence the Media in Africa, Latin America, and Southeast Asia, Washington: Center for 
International Media Assistance 

While the number 
mentions for China in El 
Tiempo during the last 
ten years have doubled, the 
number of editorials and 
opinion columns dedicated 
to China have increased, 
during the same period, by 
three times.



DOCUMENTOS  DE  
 TRABAJO DEL CIES 6

1.	 After the opening of the Latin American continent to China6, what were 
the printed media channels in Ecuador, Colombia, and Venezuela that 
could be regarded as important contributors to building public opinion 
as far as the foreign policy of their countries is concerned?

2.	 What are the editorial policies of the printed media in question as far as 
editorials and opinion columns on international issues are concerned? 
Who writes these editorials and opinion columns on China?    

3.	 How has the coverage of China-related issues in these printed media 
outlets changed during the last decade in terms of the quantity of 
editorials and opinion columns published? 

4.	 What are the central themes (areas of interest) in China-related issues 
that authors and editorials discussed most frequently of these opinion 
columns? Do the priorities with regard to central themes change? 
If so, do these changes reflect the growing incidence of China in the 
Andean countries? Do these changes reflect China’s intent to influence 
the media in the Andean region in terms of the topics covered and the 
interpretations given to sensitive for China issues? 

5.	 How different is the coverage of China-related issues by the print media 
in Ecuador, Colombia, and Venezuela?

In order to illustrate one way to answer some of these questions, this paper 
offers an analysis of the coverage of China by the Venezuelan print media. In 
this case, the analysis is limited to one year, 2010. Although the review of 
the country’s mass media in the years before and after 2010 reveals a similar 
tendency, it would be too early to embark upon the analysis of the changes that 
might –or might not– occur in Venezuela after the death of Hugo Chavez due to 
the ongoing political turmoil in this country.  

The representations of China in Print Media of Chavez Venezuela

Venezuelan Print Media: A Brief Overview

Perhaps not surprisingly, back in 2010 the coverage of China-related issues 
in the Venezuelan print media reflected the division by political lines in Chavez’s 
Venezuela. Hence, one can presume that Venezuelan print media reflects more 
accurately –than other media in this country– a true spectrum of opinions of 
Venezuelans as concerns the main topic of our research: China in the Western 
Hemisphere, especially, when it deals with the means of knowing the points of 
view of this country’s business elites. To confirm this observation, let us take a 
closer look at two newspapers El Universal and Diario Vea.

6	  The wider project covers the period from 2000 and 2010. For the Andean countries, 
it is during this timeframe when China transforms into a key trade partner. 

Perhaps not surprisingly, 
back in 2010 the coverage 
of China-related issues in 
the Venezuelan print media 

reflected the division by 
political lines in Chavez’s 

Venezuela.



DOCUMENTOS DE
TRABAJO DEL CIES7

China’s Coverage in El Universal in 2010

El Universal is one of Venezuela’s oldest newspapers: it was founded in 1909. 
Undoubtedly, in 2010, with some eighty thousand copies of the paper sold on 
week days, and some two hundred thousand copies sold on Sundays7, El Universal 
was rightfully considered as one of the most influential print media channels in 
Venezuela, especially, among the country’s business elite. 

In 2010, El Universal published more than twenty editorials and opinion 
columns, which dealt specifically with China-related issues (roughly, two per 
month). These writings can be divided into three categories: those intended 
to provide the readers with some knowledge –in general terms– of China’s 
politics, economy and culture; those that discuss the growing China’s role as a 
global power, and, last but not least, editorials and columns which talked about 
the relationships between China, Venezuela and other Latin American countries. 

Editorials and opinion columns, which fall into the first category, include 
those that explain to the readers the political, economic and cultural properties 
of China after 1949. For example, in the beginning of 2010, El Universal published 
a column entitled “Who rules China?”.8 This column helped those interested in 
learning about Chinese politics, to understand the particular characteristics of 
its evolution and today’s power structures within the China’s Communist Party 
and the Chinese government. On another occasion, the author of an opinion 
column9 discussed the differences between the former Soviet, Cuban and 
Vietnamese economic models and China’s approach today. It is interesting to 
note that the discussion of the causes of Beijing’s success was not limited to the 
Chinese context but was exploited by the author in order to make the following 
observation with regard to the economic policy of Venezuela: 

“In [the Venezuelan] case, we do not have to repeat negative experiences 
of the Soviet Union or China in order to understand the advantage of [the 
other economic model that is a feature of today’s prosperous economies] 
in which citizens –and not the State– have private entrepreneur initiative. 
This is something that China understood and today it is a capitalist 
economy”. 10  

A similar observation is made by another columnist11 who evaluates the 
Shanghai 2010 Expo. According to the author, “the 2008 Beijing Olympic Games 
and the [recent] Shanghai 2010 World Expo have demonstrated to the entire 
world the great advances achieved by China after abandoning Marxism-Leninism 
imposed by Mao Zedong when the Communist Revolution triumphed”.  The 
column concluded with the following observation:

7	 According to El Universal data. 
8	 Alfredo Toro Hardy, ¿Quién manda en China?, El Universal, 4 February 2010
9	 Guillermo García, ¡China economía capitalista!, El Universal, 8 September 2010
10	  Ibid.
11	  José Luis Cordeiro, “China: el futuro se acerca”, El Universal, 15 November 2010

The 2008 Beijing Olympic 
Games and the [recent] 
Shanghai 2010 World 
Expo have demonstrated 
to the entire world the 
great advances achieved by 
China after abandoning 
Marxism-Leninism imposed 
by Mao Zedong when the 
Communist Revolution 
triumphed.



DOCUMENTOS  DE  
 TRABAJO DEL CIES 8

“A new time for the great China has arrive: of no more an emergent but 
an established power that is returning [to the world scene] after a tragic 
period of interventions, wars and communism. China had lost a century 
and a half of its hegemony, but does it matter to the country with more 
than five millennium of continuous history?” 

The awarding of 2010 Peace Nobel Prize presented the editors of El Universal 
with another occasion to discuss the communist legacy in modern China: a 
column12 was published under a provocative title in the Venezuelan context: 
“When Nobel said: no more socialism”. The author of the column decided to 
compare Liu Xiaobo with Mario Vargas Llosa and starts with references to the 
discourse made by the winner of 2010 Literature Nobel Prize who “offered 
to Venezuelans a key lecture of how to reject a meager concept of socialism 
in any version, as [Llosa] did when he was beginning to be recognized as the 
most influential Latin-American intellectual of the present times”. As far as the 
Chinese case is concerned, the author referred to Xiaobo as a hero: “no words 
are enough to describe the value of his deeds in front of an economic giant like 
the People’s Republic of China”. The imprisonment of Xiaobo is characterized 
as a typical action by the regime “that has achieved an impressive economic 
growth by paying the costs of a systematic violation of human rights, the 
only way in which the Chinese socialism was able to develop the levels of 
productivity compatible with that of a capitalist economy”.

Another type of publication at El Universal provides its readers with a historical 
overview of Chinese experiences in cultural, political, and economic domains. 
When it comes to the discussion of the Chinese Revolutionary reforms in the 
agricultural sector that followed the proclamation of the People’s Republic in 
1949, the author of the column entitled “Revolution and Contra-revolution of 
Chinese rural areas”13 warns the readers not to rush with conclusions about 
China, in particular, with regard to the future of the Chinese agricultural sector: 
“it is not wise to try to predict the future of the Chinese agrarian sector”. It 
is likely that behind the publication of the column on the topic in question, 
namely, the agrarian reform was the desire of the paper’s editorial board to 
respond to the challenges faced by the Venezuela’s agrarian sector. 

Within the publications that can be grouped into the second category, the 
predominate place is reserved for writings that discuss the challenges posed 
by China’s rising challenge to the hegemonic power of the United States in 
the Western Hemisphere. By number of publications, this is the most frequent 
category and many of the writings are highly polemical. 

As far as the last category is concerned, that is the bilateral relations 
between China, Venezuela, and the other Latin American countries, many of 
the publications at El Universal are rather critical towards China’s increasing 

12	  Ronny Padrón, “Cuando el Nobel dijo: ‘no más socialismo´”, El Universal , 13 October 
2010
13	  Chen Chi-Yi, “Revolución y contrarrevolución del campo en China”, El Universal, 14 
January 2010  

The imprisonment of 
Xiaobo is characterized 

as a typical action by the 
regime “that has achieved 

an impressive economic 
growth by paying the costs 

of a systematic violation 
of human rights, the 

only way in which the 
Chinese socialism was 

able to develop the levels 
of productivity compatible 

with that of a capitalist 
economy”.



DOCUMENTOS DE
TRABAJO DEL CIES9

incidence in Latin America. Particularly with regards to the way in which the 
government of Venezuela has been maintaining and strengthening it ties with 
China. For instance, in a column published on 1 May 2010 and under the 
title “Indebted with China”14, the author of the column criticized the deal the 
government made with the Chinese Development Bank. The author wondered 
how the government “can indebt country’s future” and further emphasized 
that the growing external debt of Venezuela was due to its close ties with 
China and Russia.

In another publication15, the author wonders if the growth of China would 
bring about positive or negative change for the development countries. He 
argued, “In some aspects, the answer is ambiguous. On the one side, as economic 
expansion is concerned, giant [Chinese] investments into the infrastructure 
sector and an accelerated process of urbanization sustain the era of ‘fat cats’ 
with regards to the prices of natural resources. In Latin America’s case, there are 
many analysts who believe that this would lead to several decades of sustainable 
economic growth. [On the other hand], the long-term low costs of Chinese 
labor leave many countries of the world with no capacity to respond. [This 
scenario] means not only the loss of the markets, but also the displacement of 
investments to China. This is precisely what Latin America is witnessing”.

Summing up, the El Universal showed a great deal of interest to cover, on a 
regular basis, China-related issues from a variety of perspectives.

“Sharing the revolutionary spirit”: China’s representations at the Diario Vea in 2010

Let us now take a closer look at the opposite side of the Venezuelan political 
spectrum represented by Diario Vea. This newspaper can be considered as one of 
the major print media of Venezuela associated with Chavez’s government. 

Diario Vea is a perfect example of the way in which leftist media covers China 
in the Andean region today: there are almost no news which can be regarded 
as “negative” as far as China’s image is concerned, except for reports on natural 
disasters. As a result, in 2010, the paper published news that reflected China’s 
growing influence in world affairs ranging from a few lines on Hu’s official 
visits abroad to a more detailed accounts of China’s increasing capacities to 
lead the global affairs. Only few reports dealt with unpleasant events in China. 
Overwhelmingly, China was presented as a rapidly emerging reliable alternative 
to traditional powers on the global scale, primarily to, the United States. 

As bilateral China-Venezuela relations are concerned, the newspaper emphasized 
the role which Chinese international cooperation played in Venezuela’s social 
progress; for example, in May 2010, Diario Vea praised China’s assistance to efforts 
to increase the offer of social housing in the country or, as in July 2010, Chinese 
participation in major construction projects in the country.

14	  Luis Eduardo Muro, “Hipotecados con China”, El Universal, 1 Mayo 2010
15	  Alfredo Toro Hardy, “China: ¿Bendición o maldición?”, El Universal, 10 June 2010 

Diario Vea is a perfect 
example of the way in 
which leftist media covers 
China in the Andean region 
today: there are almost no 
news which can be regarded 
as “negative” as far as 
China’s image is concerned, 
except for reports on natural 
disasters.



DOCUMENTOS  DE  
 TRABAJO DEL CIES 10

Interestingly, Diario Vea’s coverage of China dealt not only with the current 
issues. From time to time, this newspaper offered symbolically important 
excursions into the past. But Diario Vea does this in a different way from 
that of El Universal. When it came to historical and socio-economic reviews, 
the latter usually provided its readers with an analytical overview of past 
Chinese experiences, with the references to external academic sources, as 
in the case of the review of the evolution of the Chinese agricultural sector 
mentioned earlier. 

In Diario Vea, the paper offered a section called “A day [in the past] as it 
is today”. This section is small: rarely more than three or four events are 
mentioned. Yet, the events in the Chinese Revolutionary history often are 
amongst the most privileged ones selected for publication. The following is 
an example of a typical editorial choice for this section of the newspaper:

“In a day as it is today, 1 October 1949, in front of an impressive 
concentration of the people and the army, Mao Zedong proclaimed the 
People’s Republic of China… Since 1 October 1949, China commenced 
a steady recuperation of its sovereignty and independence, the economy 
started to acquire high levels of prosperity and the country established 
cordial relations with the rest of the world based on the principles of 
mutual respect, auto-determination, not interference into internal affairs 
and mutual benefits. Today, China is a great power [,] friend of Venezuela 
and a peace-builder”.16

Besides keeping strictly to Beijing’s official interpretation of the past, 
one can notice yet another symbolically important feature of “A day as it is 
today” section: the stories of Mao Zedong’s heroic deeds in China were often 
accompanied with stories of Simon Bolivar’s heroic deeds. Although a direct 
comparison of the roles of Bolivar and Mao Zedong in each country’s history is 
rare, it is difficult not to notice the symbolic importance attached by Diario Vea’s 
editorial board to placing these two monumental figures together. 

Another divergence clearly identified upon the examination of El Universal and 
Diario Vea, is the way in which these two newspapers covered international issues 
sensitive for China like the 2010 Nobel Prize.

Here is how an editorial of Diario Vea evaluated the 2010 choice of the Nobel 
Prize Committee: 

“The Peace Prize was given to a person who is serving a sentence in 
a jail for the crimes against public safety of China. In other words, 
the Nobel Prize had been converted into a political arm to attack the 
revolutionary peoples and to serve the strategic interests of the Empire, 
besides of representing an insupportable interference into the Chinese 
internal affairs… In conclusion, the Nobel Prize had been converted into 
a political arm of the US Empire”. 17 

16	  Diario Vea, 1 October 2010 
17	  Diario Vea, 16 October 2010

Although a direct 
comparison of the roles of 
Bolivar and Mao Zedong 
in each country’s history 
is rare, it is difficult not 

to notice the symbolic 
importance attached by 

Diario Vea’s editorial 
board to placing these two 

monumental figures together.



DOCUMENTOS DE
TRABAJO DEL CIES11

Concluding the above examination of China’s representations in Diario Vea, 
one can notice that this newspaper, similar to El Universal, often pays great 
deal of attention to China-related issues. However, the way in which Diario 
Vea covers China is starkly different to that of El Universal. This difference can 
be explained by pointing towards the newspapers’ editorial boards opposing 
political preferences. Both newspapers frequently used discussions of China-
related issues as a stage to refer to the problems faced by Venezuela. 

Concluding Remarks

This brief examination of the coverage of China-related issues by two 
Venezuelan newspapers in 2010 confirms the importance of the 
evaluation of China’s representations by print media in Latin America’s 

Andean region.18 Despite the fact that the scope of the analysis was limited 
to two newspapers only and dealt only with the editorials and opinion 
columns published in 2010, it was possible to identify some interesting 
features, which helped to confirm the validity of the working hypothesis 
of this research proposal. In particular, it confirms our assumption of the 
existence of a strong interest in print media to cover China-related issues in 
their editorials and opinion columns. Secondly, it shows that the coverage of 
China is multi-dimensional and is not limited to the Chinese foreign policy 
or economy only. Thirdly, even though the print media in other countries in 
the Andean region aside from Venezuela is rarely characterized by the same 
sharp division line as in the case with El Universal and Diario Vea, perspectives 
on China’s increasing incidence in the Andean region differs and this helps 
to paint a more complete picture of the public opinion in Latin America as 
far as China’s growth is concerned. 

References

“China y Colombia”, El Tiempo, 16 May 1997. 

Alfredo Toro Hardy, ¿Quién manda en China?, El Universal,  4 February 2010

Alfredo Toro Hardy, “China: ¿Bendición o maldición?”, El Universal,  10 June 
2010 

Armony, Ariel (2012), “A View from Afar: How Colombia Sees China” , in The 
China Quarterly, Vol. 209, pp 178-197

Botero, Felipe, and Arlene Tickner (2009), Colombia y el Mundo, 2008: Opinión 
Pública y Política Internacional. Bogotá: Universidad de los Andes. 

18	  See Armony, Ariel (2012), “A View from Afar: How Colombia Sees China” , in The 
China Quarterly, Vol. 209, pp 178-197

The way in which Diario 
Vea covers China is starkly 
different to that of El 
Universal. This difference 
can be explained by pointing 
towards the newspapers’ 
editorial boards opposing 
political preferences. Both 
newspapers frequently used 
discussions of China-related 
issues as a stage to refer 
to the problems faced by 
Venezuela.



DOCUMENTOS  DE  
 TRABAJO DEL CIES 12

Chen Chi-Yi, “Revolución y contrarrevolución del campo en China”, El 
Universal, 14 January 2010   

Diario Vea, 1 October 2010 

Diario Vea, 16 October 2010

Douglas, Farah and Andy Mosher (2010), Winds From the East: How the People’s 
Republic of China Seeks to Influence the Media in Africa, Latin America, and 
Southeast Asia, Washington: Center for International Media Assistance 

Foreign Affairs Latinoamérica 2009(3) for the other Latin American countries. 

Guillermo García, ¡China economía capitalista!, El Universal, 8 September 2010

José Luis Cordeiro, “China: el futuro se acerca”, El Universal, 15 November 
2010

Luis Eduardo Muro, “Hipotecados con China”, El Universal, 1 Mayo 2010

Ronny Padrón, “Cuando el Nobel dijo: ‘no más socialismo´”, El Universal , 13 
October 2010



OTHER DOCUMENTS OF THE SERIES DOCUMENTOS DE TRABAJO DEL CIES

1.	 Rafael Silva Vega --- Antanas Mockus y Gustavo Petro: la dimensión de lo actitudinal en dos 
trayectorias políticas.

2.	 Luís Ernesto Valencia Ángulo --- Los afrocolombianos entre avances, confusiones y retrocesos 
en dos décadas de paradigma multiculturalista.

3.	 Hernando Taborda y Diego Medina --- Programación de computadores y desarrollo de 
habilidades de pensamiento en niños escolares: fase exploratoria

4.	 Manolo Constain --- Profesionalización del Servicio Exterior Colombiano, 1994-2010. Un 
ejercicio descriptivo del nivel académico de los funcionarios

5.	 Jaime Amparo Alves, Vicenta Moreno y Brenda Ramos --- Notas preliminares para un 
análisis interseccional de la violencia en el Distrito de Aguablanca (Cali-Colombia)

6.	 Adela Parra Romero --- Explotación minera en la cuenca del río dagua. Una mirada desde la 
Teoría del Actor-Red

7.	 Juan Camilo Fischer --- La música de los músicos: un análisis de la relación de músicos caleños 
de rock y salsa con su(s) trabajo(s)

8.	 Juan Felipe Castaño Quintero --- Reflexiones en torno al desarrollo reciente de la salsa en 
Cali. Salsa, entre cultura, identidad y alteridad de lo caleño

9.	 Aura Hurtado y Diego Cagüeñas --- Subjetividad y escritura: Prácticas epistolares de líderes 
campesinas de Acción Cultural Popular

10.	 Bruno Ayllón Pino --- Los desafíos de la participación de las Organizaciones de la Sociedad 
Civil en la Cooperación Sur-Sur

11.	 Vicenta Moreno y Debaye Mornan --- ¿Sucursal del cielo? Mujeres negras, dominación 
patriarcal y estrategias espaciales de resistencia en Cali

12.	 James Cuenca --- Discurso y prácticas socioeducativas. Estudio de caso del Colegio Republicano 
de Santa Librada



 
Icesi University
Interdisciplinary Research Center (CIES)
School of Law and Social Sciences

Calle 18 No. 122-135 Pance, Cali - Colombia 
Telephone: +57 (2) 555 2334 - Ext. 8846 | Fax: +57 (2) 555 1441
Email: cies@icesi.edu.co
URL: www.icesi.edu.co/cies


