Digital tools for facilitating/improving knowledge construction

Main Article Content

Paola Andrea Barriga Gutiérrez
Juan Manuel Andrade

Abstract

Are we actually prepared for permanently reach an educational way, where pencils, boards and notebooks can be replaced by screens and displays?  While we can’t be able to manage digital tools for promoting knowledge construction, help to analyze information, and can finally be able to use technology as a mindtool, this educational and technological step would be a devices update only. This research project, aims to create a solution, capable of easing knowledge construction, covered in information creation and analysis, from the available data, and thus, enriches higher thinking skills in students, who must be prepared for the challenges given by new century of information.

Article Details

Section
Original Research
Author Biographies

Paola Andrea Barriga Gutiérrez, Universidad Icesi, Cali

Estudiante de último semestre de Diseño de Medios Interactivos de la Universidad Icesi (Cali, Colombia). Interesada en trabajar en áreas como Diseño Web, Arquitectura de la Información e interacción Hombre-Computador. En cuanto a la integración de sus áreas de interés con el proyecto de herramientas digitales, resume que No basta con dar acceso a la tecnología ni enseñar a manejar un computador, es necesario mostrar la utilidad del computador no como un remplazo, sino como una herramienta que facilita, ayuda y acompaña el proceso de aprendizaje

Juan Manuel Andrade, Universidad Icesi, Cali

Diseñador de Medios Interactivos de la Universidad Icesi. Interesado en trabajar en áreas profesionales como el Diseño Web, la Animación 2D y 3D, la interacción Hombre–Computador y la integración de la tecnología con la educación. Desde la experiencia con la creación del prototipo de la herramienta OTTO Line, y siguiendo los intereses mencionados, planea la formación de un grupo empresarial, capaz de crear herramientas digitales enfocadas a la construcción de conocimiento.

References

Barriga, P. & Andrade, J. (2011). Herramientas digitales para facilitar la construcción de conocimiento a través del aprendizaje espacial que desarrollan las capacidades intelectuales de orden superior de análisis y creación [Proyecto de Grado]. Universidad Icesi: Cali, Colombia.

Click2map (2012). Click2Map. Online map creator [portal web]. Recuperado de http://click2map.com.

ConflictHistory.com (2012). Conflict history [portal web - Beta Build 0.89]. Recuperado de http://www.conflicthistory.com
Edmodo (2012). Edmodo [portal web]. Recuperado de http://www.edmodo.com/.

Famento (2009). XTimeLine [portal web - beta]. Recuperado de http://www.xtimeline.com/index.aspx.

Inspiration Software. (2007). Visual thinking and learning. Recuperado de http://www.inspiration.com/Parents/Visual-Thinking-and-Learning.

Intel. (2009). Iniciativa Intel educación [portal web]. Recuperado de http://www.intel.com/education/la/es/tools/index.htm.

Jonassen, D. (1996). Learning with technology: using computers as cognitive tools. En D. Jonassen (Ed.), Handbook of research for educational communications and technology (pp. 693-719). New York, NY: Macmillan.

Liberal Arts Instructional Technology Services [LAITS] of the College of Liberal Arts of the University of Texas at Austin (2011). Geodia [portal web]. Recuperado de http://geodia.googlecode.com/svn/trunk/index.html.

Massachusetts Institute of Technology [MIT] (2011). Simile project [portal web]. Recuperado de http://simile.mit.edu/
Rabinowitz, N. (2011). Timemap [portal web]. Recuperado de http://timemap.googlecode.com/.

Thompson, A. (2010, mayo 5). [Comentario en foro virtual Is technology killing critical-thinking skills? publicado por A.Brichacek en ISTE Community Ning Blog]. Recuperado de http://www.iste-community.org/group/landl/forum/topics/is-technology-killing-critical.

Timetoast (2009). Timetoast [portal web]. Recuperado de http://www.timetoast.com