Image information influencing the online purchase intention of vegetables products

Authors

  • Nancy Sandoval Universidad Icesi
  • Alexander Potes Universidad Icesi
  • Ana Maria Arboleda Universidad Icesi
  • Juan Manuel Salamanca Universidad Icesi
  • Carlos Arce-Lopera Universidad Icesi

DOI:

https://doi.org/10.18046/syt.v12i28.1750

Keywords:

Ecommerce, retail, software as a service, vegetable, virtual store, Web services.

Abstract

Visual information of the products offered by virtual channels has an important role in the customer purchase intention, for the case of perishable products, especially for vegetables, such information becomes more important since it involves one of the sensory aspects that consumers use to decide whether or not to purchase. The principal goal of this study is to identify and characterize different types of visual information that affect vegetable purchase intention through virtual channels and determining the technical and financial requirements that a retail company should consider to present this information using information technologies. Other factors that also affect online purchase intention are included, and although unrelated to the products visual presentation, are tied to issues to be considered by organizations, so that the whole virtual buying process is satisfactory to the client.

Author Biographies

  • Nancy Sandoval, Universidad Icesi

    Ingeniera Electrónica egresada de la Universidad del Valle, Colombia. Posee un título de Maestría en Gestión  Informática y Telecomunicaciones de la Universidad ICESI, Colombia; en la actualidad es responsable del área de comunicaciones de la empresa que opera el sistema de transporte masivo en la ciudad de Cali y cuenta con más de 10 años de experiencia, en cargos relacionados con las tecnologías de información y las comunicaciones.  Entre las áreas de interés se encuentra la innovación en las TIC y cómo estas pueden cambiar y mejorar la vida de las personas y las comunidades.

  • Alexander Potes, Universidad Icesi

    Ingeniero Electrónico egresado de la Universidad del Valle, Colombia. Posee una Maestría en Gestión de Informática y Telecomunicaciones en la Universidad ICESI, Colombia. Actualmente se desempeña como CEO de una compañía en el área de servicios de las TIC en el Valle del Cauca, Colombia.   Cuenta con más de trece años de experiencia en el sector, liderando, entre otros, la gestión de proyectos de infraestructura de telecomunicaciones y seguridad electrónica.  Curioso de la forma en la que las tecnologías de información pueden incidir en transformaciones de la humanidad.

  • Ana Maria Arboleda, Universidad Icesi

    Psicóloga de la Universidad Javeriana, Máster en Relaciones Industriales de Iowa State University, y Ph.D en Administración de Tulane University. Se desempeña como profesora asociada en el departamento de Mercadeo y Negocios Internacionales de la Universidad Icesi.

  • Juan Manuel Salamanca, Universidad Icesi

    Ph.D in Desing, IIT Institute of Design (Chicago, EE.UU); Master in Design Direction, Domus Academy (Milán, Italia); Diseñador Industrial, Pontificia Universidad Javeriana (Cali, Colombia). Profesor asistente del Departamento de Diseño de la Universidad Icesi (1999-2014); Director del Programa de Diseño de Medios Interactivos (2005-2008); Jefe del Departamento de Diseño (2004-2008); Profesor Adjunto del Institute of Design del Illinois Institute of Technology (2010-2012).

  • Carlos Arce-Lopera, Universidad Icesi

    Ph.D. in Engineering, Yokohama National University (Japón); Master in Engineering, Yokohama National University (Japón); Master in Computer Graphics, INSA (Lyon, Francia); Ingeniero de Sistemas, Universidad ICESI (Cali, Colombia). Profesor asistente del Departamento de Ingeniería de la Universidad ICESI. Líder del laboratorio de Ingeniería basada en Percepción del grupo de investigación I2T de la Universidad ICESI. Sus áreas de interés son la ciencia de la cognición, la percepción sensorial, la psicología experimental, la inteligencia artificial y el estudio del comportamiento del consumidor.

References

Ahn, T., Ryu, S., & Han, I. (2004). The impact of the online and offline features on the user acceptance of Internet shopping malls. Electronic Commerce Research and Applications, 3(4), 405-420

Ahn, T., Ryu, S., & Han, I. (2007). The impact of Web quality and playfulness on user acceptance of online retailing. Information & Management, 44(3), 263-275

Ahuja, M., Gupta, B., & Raman, P. (2003). An empirical investigation of online consumer purchasing behavior. Communications of the ACM, 46(2), 145-151

Al-Gahaifi, T. & Svetlik, J. (2011). Factors influencing consumer behaviour in market vegetables in Yemen. Acta Universitatis Agriculturae et Silviculturae Mendelianae Brunensis, 59(7), 17-28

Bedin, W. & Moinuddin, M. (2007, mayo). An overview of software as a service in retail [en línea]. Recuperado de http://msdn.microsoft.com/en-us/library/bb507203.aspx

Burke, R.R. (2002). Technology and the customer interface: What consumers want in the physical and virtual store. Journal of the Academy of Marketing Science, 30(4), 411-432

Chen, L.-d., Gillenson, M.L., & Sherrell, D.L. (2002). Enticing online consumers: an extended technology acceptance perspective. Information & Management, 39(8), 705-719

Citrin, A.V., Stem-Jr., D.E., Spangenberg, E.R., & Clark, M.J. (2003). Consumer need for tactile input: An internet retailing challenge. Journal of Business Research, 56(11), 915-922

Cox, J. & Dale, B.G. (2002). Key quality factors in Web site design and use: an examination. International Journal of Quality & Reliability Management, 19(7), 862-888

Jarvenpaa, S.L. & Todd, P.A. (1996). Consumer reactions to electronic shopping on the World Wide Web. International Journal of Electronic Commerce, 1(2), 59-88

Jeyaraj, A., Cecez-Kecmanovic, D., & Mäkeläine, V-P. (2007). E-Grocer Strategies: A Case Study. En ECIS 2007 Proceedings [paper 139]. Recuperado de http://aisel.aisnet.org/ecis2007/139/

Jiménez-Guerrero, J.F., Gázquez-Abad, J.C., Huertas-García, R., & Mondéjar-Jiménez, J.A. (2012). Estimating consumer preferences for extrinsic and intrinsic attributes of vegetables. A study of German consumers. Spanish Journal of Agricultural Research, 10(3), 539-551

Mell, P. & Grance, T. (2011, septiembre). The NIST definition of cloud computing [Recommendations of the National Institute of Standards and Technology - Special Publication 800-145]. Washington D.C.: NIST. Recuperado de http://csrc.nist.gov/publications/nistpubs/800-145/SP800-145.pdf

Peneau, S., Linke, A., Escher, F., & Nuessli, J. (2009). Freshness of fruits and vegetables: consumer language and perception. British Food Journal, 111(3), 243-256

Perea-y-Monsuwé, T., Dellaert, B.G.C., & De-Ruyter, Ko. (2004). What drives consumers to shop online? A literature review. International Journal of Service Industry Management, 15(1), 102-121

Pollard, J., Kirk, S., & Cade, J. (2002). Factors affecting food choice in relation to fruit and vegetable intake: a review. Nutrition research reviews, 15(2), 373-388

Ramus K. & Nielsen, N.A. (2005). Online grocery retailing: what do consumers think? Internet Research, 15(3), 335-352
Rao, S. (2012). Internet retailers get revved up. Industrial Management, 54 (5), 14-17

Rao, S. Goldsby, T.J., & Iyengar, D. (2009). The marketing and logistics efficacy of online sales channels. International Journal of Physical Distribution & Logistics Management, 39 (2), 106-130

Steele, J. (2001, julio 20). 10 reasons why online grocery shopping is failing [en línea]. Recuperado de http://www.forbes.com/sites/investopedia/2011/07/27/10- reasons-why-online-grocery-shopping-is-failing/

Turner, S. (2013). Benefits and risks of cloud computing. Journal of Technology Research, 4 [en línea]. Recuperado de http://www.aabri.com/manuscripts/131442.pdf

Zhou, L., Dai, L., & Zhang, D. (2007). Online shopping acceptance model-A critical survey of consumer factors in online shopping. Journal of Electronic Commerce Research,8, 41-62

Downloads

Published

2014-03-30

Issue

Section

Original Research