New visual elements of Industrial Design: surfaces and critique

  • Ernesto Vidal Prada Universidad de Buenos Aires
Keywords: Visuality, materiality, surfaces.

Abstract

It is intended to investigate the main benefits, negatives, and challenges generated by the use of digital tools for creating products. We propose a conceptual framework which incorporates the main definitions concerning the discipline of design and its relationship to the material creation of form and meaning, addressing in turn these concepts through time and the profound changes generated by the introduction of technology to the projection process of the designer. We refer to these new visual elements of industrial design as all technical images (renderings, modeled) generated by using specific software as a vital part in the current industrial design methodology. It analyzes the relationship between design and new technologies, on the problem areas the loss of materiality, standardization and industrial design trend surface. The research raises finally a theoretical-critical to the practical development of the discipline today.

Author Biography

Ernesto Vidal Prada, Universidad de Buenos Aires

Diseñador Industrial graduado en el año 2005, Experiencia profesional de más de cuatro años en desarrollo de interfaces gráficas para sitios y portales web, especialista en Maquetación HTML/CSS.  Actualmente estudiante de la Maestría en Diseño Comunicacional –DICOM- de la Universidad de Buenos Aires. Motivación particular por los estudios teóricos sobre diseño e historia del diseño, y nuevas formas de visualización en el ámbito digital. Interés en el ámbito académico, docente e investigativo y en compartir experiencias.

References

Aicher, O. (2005). El mundo como proyecto. Barcelona, España: Gustavo Gili.

Baudrillard, J. (2002). La Ilusión vital. Buenos Aires, Argentina: Siglo XXI.

Bonsiepe, G. (1999). Del objeto a la interfase. Mutaciones del Diseño. Buenos Aires, Argentina: Infinito.

Bonsiepe, G. (2005, Junio 24). Democracia y Diseño [Conferencia de aceptación del título Doctor Honoris Causa]. Universidad Tecnológica Metropolitana de Chile (UTEM), Santiago de Chile.

Fischer, H. (2003). El choque digital. Buenos Aires, Argentina: Universidad Nacional de Tres de Febrero.

FLUSSER, Vilém. (1999). Filosofía del diseño. La forma de las cosas. Madrid, España: Síntesis.

Joselevich, E. (2005). Diseño posindustrial. Teoría y práctica de la innovación. Buenos Aires, Argentina: Infinito.

Jullier, L. (2004). La imagen digital: de la tecnología a la estética. Buenos Aires, Argentina: La Marca.

Levy, P. (1999) ¿Qué es lo virtual? Barcelona, España: Paidós.

Levy, P. (2007). Cibercultura, La cultura de la sociedad digital. México DF, México: Anthropos.

Maldonado, T. (1994). Lo real y lo virtual. Barcelona, España: Gedisa.

Maldonado, T. (1997). Proyectar hoy en Revista Contextos, N. 1, 54-58. Buenos Aires, FADU, UBA.

Manzini, E. (1992). Artefactos. Hacia una nueva ecología del ambiente artificial. Madrid, España: Celeste.

Moles, A. (1995). Las ciencias de lo impreciso. México DF, México: UNAM.

Norman, D. (1990). Psicología de los objetos cotidianos. Madrid, España: Nerea
Published
2012-09-30
Section
Original Research