Methodology for Process Quality Management at Higher Educatión Institutions

Ramón Ángel Pons Murguía, Yanko Bermúdez Villa, Eulalia María Villa González del Pino, José Luis Martínez Campo

Abstract


The design of methodologies for Process Management   requires carrying out a research work which takes into consideration the general concepts and tools concerned with process evaluation, improvement and control, to integrate by means of a system approach, day to day management with institutional strategies. This paper is aimed to show the stages and the main tools of a methodology for process quality management in higher education institutions, as well as its application in a process improvement at a Colombian official university using management and statistical tools and the process management plan. As a main result, process effectiveness was raised and actions for continuous process improvement were proposed.


Keywords


Quality in higher education; process mapping; process management; process improvement; teaching process control.

References


Álvarez de Zayas, C.M. (2001). El diseño curricular. La Habana, Cuba: Pueblo y Educación

Cantú, H. (2011). Desarrollo de una cultura de calidad. México D.F., México: McGraw-Hill

Correa, C. (2004). Gestión y evaluación de la calidad en la educación: referentes generales para la acreditación. Bogotá, Colombia: Magisterio

Deming, W.E. (1989). Calidad, productividad y competitividad. Barcelona, España: Díaz de Santos

Ishikawa, K. (1990). Introduction to quality control. Tokio, Japón: 3A Corporation

Juran, J.M. & Blanton, G. (2001). Manual de calidad de Juran. Madrid, España: McGraw-Hill

Medina, E. (2003). Modelos de evaluación de la calidad en instituciones universitarias. Madrid, España: Universitas

Pérez, J. (2010). Gestión por procesos. Barcelona, España: Alfaomega

Pons, R., Villa, E.M., & Bermúdez, Y. (2008). Aplicación de un procedimiento para la gestión del proceso de investigación en un departamento docente [ponencia en Congreso Internacional de Gestión Tecnológica e Innovación], Bogotá, Colombia

Villa, E.M. & Pons, R. (2006). Aplicación de un procedimiento para la gestión de la calidad de los procesos docente educativos en universidades [ponencia en 5to. Congreso Internacional Universidad]. La Habana, Cuba

Villa, E.M. & Pons, R. (2006). Modelo y procedimientos para el control de gestión en busca de la calidad en instituciones de educación superior [ponencia en 5to. Congreso Internacional Universidad], La Habana, Cuba.

Villa, E.M. & Pons, R. (2010). Hacia la mejora de la calidad de las instituciones de educación superior [ponencia en 7mo. Congreso Internacional Universidad]. La Habana, Cuba

Villa, E.M. (2007). Procedimiento para el control de gestión en instituciones de educación superior [tesis doctoral]. Universidad Central Marta Abreu de Las Villas: Santa Clara, Cuba

Villa, E.M., Pons, R., & Bermúdez, Y. (2009). Procedimiento para la gestión del proceso de investigación. Revista Cubana de Educación Superior, 29(1-2), 120-132




DOI: http://dx.doi.org/10.18046/syt.v11i26.1628

Refbacks

  • There are currently no refbacks.