Image

AcademicWell-Being and Structural Characteristics of Peer Networks in School.
Autores: Arja Rimpelä, Jaana M. Kinnunen, Pirjo Lindfors, Victoria Eugenia Soto, Katariina Salmela-Aro, Julian Perelman, Bruno Federico and Vincent Lorant.
Journal: International Journal of Environmental Research and Public Health
Publicado: 2020

Abstract: Peer networks at school and students’ position in these networks can influence their academic well-being. We study here individual students’ network position (isolation, popularity, social activity) and peer network structures at the school level (centralization, density, clustering, school connectedness) and their relations to students’ academic well-being (school burnout, SB; schoolwork engagement, SE). Classroom surveys for 14–16-year-olds (N = 11,015) were conducted in six European cities (SILNE survey). Students were asked to nominate up to five schoolmates with whom they preferred to do schoolwork. SB and SE correlated negatively (−0.32; p < 0.0001). Students had on average 3.4 incoming (popularity; range 0–5) and 3.4 outgoing (social activity; 0–5) social ties. Percentage of isolated students was 1.4. Students’ network position was associated weakly with academic well-being—popular students had less SB and higher SE, and socially active students had higher SE.

Image

Cámaras de fotodetección y accidentalidad vial. Evidencia para la ciudad de Cali, Revista Desarrollo y Sociedad.
Autores: Juan F. González, Sergio I. Prada.
Journal: Revista Desarrollo y Sociedad.
Publicado: Agosto de 2016.

Resumen: Este artículo busca evaluar el impacto sobre la accidentalidad de 19 cámaras de fotodetección instaladas en la ciudad de Cali en el 2012. Usando un total de 10.146 intersecciones con accidentes registrados entre el 2010 y el 2013, se emplea un algoritmo de emparejamiento para construir un grupo de control. Se encuentra un aumento en todos los registros de accidentes para las cuatro intersecciones tratadas en enero del 2012. Este efecto se reduce en las cinco intersecciones tratadas en mayo y desaparece en las diez tratadas en agosto.

Image

Disseminating Public Data as Public Use Files: What Makes a Successful Initiative? International Journal of Public Administration.
Autores: Sergio I. Prada, Lina Martínez.
Journal: International Journal of Public Administration.
Publicado: Enero de 2017.

Resumen: The current policy emphasis on data-driven decision-making is creating the right incentives for government agencies around the world that have not traditionally disseminated their administrative data to do so. The literature on statistical disclosure control focuses on the technical aspects of a variety of methods designed to protect data confidentiality. There is, however, a void in the literature in regard to what other elements are necessary to create and sustain a successful initiative. This paper examines six case studies of individual-level datasets. It reviews current practice in several domains and summarizes recommendations from expert practitioners including challenges for future initiatives

Image

Consecuencias de medir progreso educativo con pruebas estandarizadas: El caso de los Estados Unidos.
Autores: Lina Martínez, Sergio I. Prada.
Journal: Artículo de Investigación.
Publicado: Mayo de 2012.

Resumen: En 2012 se cumplieron 10 años de la implementación de No Child Left Behind (NCLB) o “Ningún niño atrás” en su traducción al español. NCLB es la ley que define la política educativa para los niños que asisten a escuelas públicas en los Estados Unidos. Basada en la teoría económica, la ley definió precisos criterios cuantitativos para evaluar avances o retrocesos en el sistema. En este artículo resumimos los principales hallazgos presentados en la literatura académica norteamericana con respecto a las consecuencias esperadas y no esperadas de la ley. La experiencia norteamericana muestra que vincular los resultados de pruebas estandarizadas a penalidades para profesores y escuelas es una estrategia insuficiente para motivar cambios positivos en el sistema educativo.

Proesa Universidad Icesi

Teléfono: +57 (2) 321 2092 | Copyright © 2022 www.icesi.edu.co - www.proesa.org.co